onsdag 29 juli 2009

Du vet väl att du inte måste läsa, va?

Såvitt jag vet så har jag aldrig tvingat någon att läsa den här bloggen. Därför tycker jag att det är märkligt när jag får kommentarer från folk som uppenbarligen tycker att det här med vegetarisk LCHF är en sjukt dum idé. Jag råkar äga min egen kropp och jag gör vad jag vill med den. Om du inte gillar det, FINE! Men läs inte min blogg då! Och om du ändå vill läsa den för någon sorts underhållning så kan du hålla tillbaka dina kommentarer om att "man måste äta kolhydrater". Det måste man inte alls! Vad tror du att människorna levde på innan man började odla? Protein och fett, såklart. Det är liksom inte rocket science.

Jag blir så trött! Som om det här inte är jobbigt nog som det är! Jag behöver inga kolhydratsälskande know-it-alls som inte kan låta andra sköta sitt eget liv. Jag försöker bli frisk. Jag försöker bli normalviktig. Det vore hemskt trevligt om jag får göra det utan en massa onödig kritik. Konstruktiv kritik tas emot, visst. Men inte kritik som bara går ut på att döma och dumförklara mig och mina val.

Jag vet att man kan vara normalviktig eller till och med riktigt smal om man äter enligt tallriksmodellen och tränar. Problemet är ifall man överäter eller ifall man hela tiden blir sugen på mer. Ju mer godis jag åt, desto mer ville jag ha. Åt jag godis ena dagen ville jag ha det den andra också. Så enkelt är det. För mig. Om du äter en massa kolhydrater (kanske dåliga sådana som godis, läsk och glass?) och trivs bra med det, så grattis! För mig funkar det inte.

Jag måste tillägga att jag tycker att det är fegt att vara anonym när man ger kritik. Jag skulle aldrig komma på tanken! Om man inte kan stå för det man säger ska man inte säga/skriva det alls. Det är i alla fall min åsikt.

En gång i tiden var jorden platt. En gång i tiden var mycket kolhydrater oumbärligt för kroppen.

/Hannah (trött)

6 kommentarer:

  1. Efter att ha tittat på kostdoktorns sida så skulle hans kostråd aldrig fungera för en diabetiker med typ 1 - diabetes. Oavsett hur många "bevis" han tar upp så skulle en diabetiker utan kolhydrater inte klarat sig särskilt länge med tanke på den balans som behövs mellan insulin och kolhydrater.

    Nu är du i och för sig inte diabetiker så då är det ju annorlunda men jag skulle bara vilja säga att det är kanske bättre att söka hjälp från sjukvården, om det känns svårt att gå ner till den rätta idealvikten. Det finns jättemycket hjälp att få där, min moster som haft problem med kraftig övervikt (BMI långt över 30) har exempelvis fått en så pass bra behandling på UMAS i Malmö att hon inte har några som helst problem med vikten nu.

    Då jag anser mig höra till kritikerna till den här typen av kost, speciellt med tanke på att jag levt med diabetes typ 1 i över 15 år, så förstår jag att jag inte ska fortsätta läsa på den här sidan. Men att människor klarar sig helt utan kolhydrater är inte sant då ribos och deoxyribos är oumbärliga för kroppen då det är byggstenarna i RNA och DNA. Jag håller med om det som den blivande dietisten skrev i förra inlägget att det är bättre med en varierad kost och inte överdriva intaget av kolesterol.

    Tack för mig!

    /Daniel Åkesson

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du läser det här svaret, för jag tycker att du borde läsa vad typ 1-diabetiker har sagt om LCHF här:
    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=diabetes_typ1

    Sedan har jag också hittat en blogg som en lchf:ande typ 1-diabetiker skriver här:
    http://atahariskost.blogspot.com/

    Och du får ursäkta mitt typo; det skulle vara "var MYCKET kolhydrater oumbärliga...etc.". Det är ju uppenbart att man inte MÅSTE äta mycket kolhydrater för att må bra och vara normalviktig när så många har lyckats på det här sättet. Sedan är det väl nästan omöjligt att inte få i sig några kolhydrater alls. Det är inte det jag siktar på.

    Jag har inte tänkt äta såhär resten av mitt liv. Men först och främst vill jag komma ner på en normal nivå och må bra. Sedan kommer jag kanske tillföra lite mer kolhydrater eftersom. Hoppas att du kan se det lite ur min synvinkel också!

    SvaraRadera
  3. jag förstår inte grejen med att inte låta människor göra sina egna val och låta dem vara nöjda med det. förstår inte grejen med att säga åt en vuxen människa hur hon/han ska vara, bete sig eller äta. konstruktiva råd kan jag förstå, men inte hur man kan köra över någon annan.
    visst kanske det vore det ultimata att kunna variera sig och äta från alla matgrupper. men eftersom vi alla är olika har vi ju olika behov, och alla kosthållningar passar inte alla. så länge man hittar något som passar en själv anser jag att det är finemang.
    så vill jag säga att jag tycker iallafall det är intressant att du gör det här, och läser gärna & inspireras. :)

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar, Anna! :) Självklart vill jag också helst kunna "äta lite av allt". Men det funkar ju inte just nu, så därför provar jag det här ett tag (som ju faktiskt verkar funka!). Tack igen för din mogna kommentar! :)

    SvaraRadera
  5. Mycket bra skrivet, hannah!

    SvaraRadera