söndag 26 juli 2009

Vegetarisk LCHF for real!

Herrejisses, vad har jag nu gett mig in på?! Det kan man verkligen fråga sig. Vegetarisk LCHF (Low Carb High Fat) för hela slanten från och med imorgon. Jag känner mig inspirerad, motiverad och jäkligt peppad! Jag hoppas innerligt att detta ska gå vägen. Annars ger jag nog upp.

Bakgrundsfakta: Jag har länge varit sockerberoende (egentligen kolhydratberoende), men det har blivit värre på senare år. Jag brukar kalla mig själv för godisnarkoman. Jag har självklart försökt bli av med godissuget och ibland har jag lyckats komma en bit på vägen; till exempel åt jag bara godis på lördagar under större delen av gymnasiet, vilket funkade bra. För något år sedan lyckades jag och min pojkvän hålla oss ifrån godis i mer än fem månader. Och nu har jag precis klarat 11 veckor utan godis. Problemet är dock att jag fortfarande är sötsugen och därför äter till exempel mängder av glass istället. Jag älskar allt som kan kallas kolhydratbomber, från pasta till bröd, till godis och glass. Nu har jag gått upp så mycket att jag känner att jag behöver ta till något drastiskt. Drastiskt i min värld blir helt enkelt att äta mycket fett och protein och nästintill utesluta mina älskade, men ack så onda, kolhydrater. Jag känner mig helt säker på att kolhydrater i min mage gör att jag vill ha ännu mer (snabba) kolhydrater. Just därför ska jag försöka undvika dem så mycket jag kan.

Mål: Jag börjar närma mig BMI 30, alltså fetma. Det är skrämmande och mycket farligt! Därför vill jag komma ner till normalvikt på högst BMI 25, men gärna 22,5, vilket är optimalt. För att bli normalviktig behöver jag gå ner 13-14 kilo. Dessutom vill jag ha ett hälsosamt midjemått och om jag vill uppnå det behöver mitt midjemått minska med i alla fall 10 centimeter. Sedan hoppas jag också att jag ska få mindre magbesvär och halsbränna och att jag ska känna mig piggare och friskare.

Plan: Jag kommer äta mycket protein, till exempel sojaprotein, quorn och ägg. Jag kommer äta mycket fett och mejeriprodukter, till exempel grädde, yoghurt, keso, ost och smör. Jag ska försöka undvika allt som innehåller kolhydrater. När skolan börjar i början av september har min kropp förhoppningsvis vant sig vid LCHF-kosten och då kommer jag börja träna igen. Varje måndag kommer jag i bloggen skriva hur mycket jag har gått ner i vikt och midjemått.

Jag bävar lite inför omställningsbesvär de första veckorna. Jag har läst om extrem huvudvärk, magbesvär och jag-vet-inte-allt. Men det får vara värt det. Jag kanske har hittat den perfekta kosten för mig!

Hoppas att ni (någon!?) vill följa med mig på den här resan och kanske till och med inspireras lite!

/Hannah (snart vegetarisk lchf-are!)

1 kommentar:

  1. hej hannah! hittade dig på vegofamiljens blogg (som jag även hittade idag). tycker det låter jättespännande det här, och även att vara med från början. vet inte hur mycket LHCF min blogg är, men om du finner nåt intressant där så varsågod.
    och lycka till! jag tror att man klarar det mesta om man ger sig f*n på att klara det. (är själv en gottegris men försöker hålla mig undan socker lite)
    /Anna

    SvaraRadera