måndag 24 augusti 2009

Asieninspirerad lunch

Jag letade runt lite på nätet igår efter lite mer asiatisk LCHF-mat, till exempel thaimat som jag verkligen älskar (särskilt på restaurang!). Till slut hittade jag ett recept som jag kunde modifiera till ett vegetariskt alternativ. Jag hittade så många olika sidor att jag inte kommer ihåg den specifika sidan längre, men jag skriver mitt vegetariska recept här. Det blev en quorngryta med smak av jordnötssmör, sambal oelek och kokosmjölk. Jag var lite rädd för att jag skulle sakna riset alltför mycket, men det blev jättegott och det funkade bra tillsammans med lite isbergssallad (jo, jag vet! jag måste handla lite mer grönsaker imorgon. annan sallad, gurka, kanske squash och aubergine). Jag har förhoppningar om att den här rätten ska funka bra att ta med sig i matlåda och värma.

Sorry för suddiga bilder. Min kamera vill inte riktigt som jag vill (det vill säga se det man ska ta kort på innan man tar själva kortet).

Recept Asiensinspirerad Quorngryta (ungefär 3 riktigt mättande portioner)

6 quornfiléer
Bambuskott efter smak
2,5 dl kokosmjölk
1,5 dl grädde
4 msk jordnötssmör
1 tsk sambal oelek
Några droppar citronsaft
Lite salt

Tärna de tinade quornfiléerna (jag föredrar att tärna quornfiléer framför att köpa färdiga quornbitar som jag inte tycker smakar särskilt bra av någon anledning). Stek quornfiléerna och tillsätt eventuella grönsaker (jag använde mig av bambuskott, trots att det nog är lite för mycket kolhydrater i dem). Tillsätt resten av ingredienserna. Se till att allt blir väl blandat, särskilt jordnötssmöret. Koka en liten stund. Klart att äta!

I senaste laget upptäckte jag att vår sambal oelek inte var så LCHF. Den innehöll tyvärr ett par E-nummer, men eftersom jag redan hade börjat med maten och jag bara behövde en tesked fick det gå för den här gången. Jag är rädd att det inte finns någon ekologisk sambal oelek, men det är ju värt att kolla upp.

Jag känner mig riktigt glad över att min storasyster har blivit inspirerad av mig och tagit det stora steget att prova LCHF, i alla fall i två veckor. Hoppas att det går lika bra för henne som för mig!

Dags att sova snart. Godnatt kära bloggläsare.

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar