fredag 21 augusti 2009

Lots of food

Nu uppdaterar jag lite. Hoppas att ni har stått ut så länge utan bilder! (det gissar jag att ni har)

I tisdags åt jag en broccoligratäng med keso (som David hade gjort) tillsammans med halloumi. Tyvärr tyckte jag inte att den var så god. Jag kanske är trött på keso? Hur som helst föredrar jag vår "vanliga" broccoligratäng.

I onsdags provade jag på att koka två ägg, mosa dem och sedan ha på en klick smör och blanda runt i de varma äggen. Supergott! Det ser lite ut, men det var otroligt mättande, i alla fall i onsdags, inte dagen efter när jag provade det igen.

Dagens Tofu Stroganoff. Otroligt gott!

Som sagt, dagens Tofu Stroganoff var enormt god! Jag blev inspirerad av Annas blogginlägg, men gjorde helt enkelt om hennes rätt lite så att den blev mer LCHF.

Recept Tofu Stroganoff (drygt 2 portioner)

1 gul lök
1 paket marinerad tofu (Kung Markatta i det här fallet)
2,5 dl grädde
1 dl vatten
2-3 matskedar ekologisk tomatpuré
Lite soya
Salt och peppar

Hacka och fräs löken. Tärna och stek tofun. Tillsätt grädden, tomatpurén, vattnet och soyan. Salta och peppra. Låt koka en stund. (Tips! Min stroganoffsås blev inte så tjock som jag trodde att den skulle bli. Om man vill ha den lite tjockare kan man minska på vattnet och grädden. Ett annat tips är att tillsätta lite chilikrydda om man vill hetta upp rätten lite).

Jag hade egentligen tänkt äta det här tillsammans med broccoli, men efter att ha påbörjat matlagningen såg jag att vi inte hade någon broccoli hemma, så då fick det helt enkelt bli lite isbergssallad som tillbehör och det funkade bra. Särskilt med tanke på att det blev så gott! Jag var riktigt hungrig när jag lagade maten så jag provsmakade en hel del och jag blev verkligen glatt överraskad över hur gott det var (tack för inspirationen, Anna!). Dessutom är jag himla glad att jag äntligen har lyckats tillaga lyckad tofu! För mig verkar det funka bäst med marinerad tofu.

Plötsligt är det fredag. Jag brukar unna mig något varje helg. Kanske en mörk chokladkaka som jag äter upp under fredag och lördag. Idag ska jag nog skippa det, men vi får se hur sugen jag är imorgon. Idag kanske jag knaprar på några extra nötter istället. Apropå nötter. Hackad hasselnöt i yoghurten är ju som godis! Så sjukt gott! Dessvärre ska man inte äta några stora mängder med nötter när man äter LCHF, men lite går allt bra.

Som jag skrev häromdagen så har min viktnedgång äntligen börjat ta fart igen. Jag tror att det är för att jag har slutat med bär till frukosten och för att jag har druckit flera koppar te med en klick kokosfett. Jag vet, jag vet, det låter äckligt, men smakar ingenting alls. Det enda kokosfettet gör är att se ut som olja på "ytan". Plus att det mättar mycket bättre en bara te, såklart!

Nu ska jag sluta skriva innan det här blir en bok. Ha en trevlig fredagskväll (och helg för den delen!).

/H

4 kommentarer:

  1. Tofu-stroganoff var ju en bra idé! Det har jag aldrig provat!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tyckte också att det var en bra idé och jag hade heller aldrig provat det. Supergott enligt mig och då brukar jag som sagt inte lyckas så bra med tofu! ;)

    SvaraRadera
  3. åh, vad roligt att du gillade tofustroganofen och att jag kunde inspirera dig!
    jag blev så glad att jag typ fick ett fånigt leende på läpparna nu :)

    SvaraRadera
  4. Haha, precis som jag då när jag får en massa fina kommentarer från dig och andra människor. :)

    SvaraRadera