söndag 30 augusti 2009

Idag är min sista vegetariska LCHF-dag

Ja, människor. Tyvärr måste jag vara en quitter när det gäller min nya kosthållning. Vegetarisk LCHF har aldrig varit något som jag har tänkt äta hela livet. Det var mer som ett tillfälligt experiment. Jag hade visserligen hoppats på att experimentet skulle vara lite längre, helst tills jag var normalviktig. Och visst hade jag kunnat kämpa på lite längre, men jag känner redan nu att det börjar bli ohållbart. Varför? För att jag har svårt att få i mig den feta maten och för att jag oftast inte kan äta uppvärmd LCHF-mat (jag mår bara dåligt av det. det ser inte gott ut och det är inte gott). Det sistnämnda är ett väldigt stort problem eftersom jag imorgon börjar skolan igen. Jag kommer vara på skolan 4-5 dagar i veckan och tar då alltid med mig matlådor. Jag skulle inte klara den första veckan som det ser ut nu (såvida jag inte åt någon sorts fet sallad varje dag, men det håller ju inte i längden). Jag känner helt enkelt att det inte funkar längre. Jag måste kunna tänka i skolan när jag läser så mycket som jag gör.

Jag är rädd för flera saker. Till exempel att jag med min "vanliga" kost med kolhydrater ska gå upp alla kilon som jag har gått ner. Och att jag går tillbaka till mina gamla dåliga ovanor att vräka i mig snabba kolhydrater lite för ofta (ett säkert sätt att gå upp i vikt och få magproblem!). Jag hoppas att jag kan klara det här, även utan LCHF.

Även om jag oroar mig för vissa saker så ser jag fram emot mycket. Bara morgondagens frukost känns himmelsk (fiberhavregrynsgröt, havremjölk och banan). Det ska bli så gott med frukt, morötter, bönor, linser, matvete, ris och pasta! De två sistnämnda sakerna ska jag till att börja med försöka att äta väldigt sällan.

Hur ska jag då lyckas gå ner mer i vikt och hålla vikten? Planen är att äta mycket GI-inspirerad vegetarisk kost. Jag ska försöka att undvika de värsta kolhydratsfällorna. Om jag äter till exempel godis ska jag försöka att hålla det till en dag i veckan i liten mängd. Den här veckan (eller så snart jag har fått CSN!) ska jag dessutom köpa träningskort på ett ställe som erbjuder en massa roliga pass (jag tränade där i våras). Tre pass i veckan är målet. Dessutom kommer jag gå till och från skolan nästan varje vardag, vilket blir en promenad på drygt en timme varje dag. Med bra mat och en hel del motion hoppas jag alltså att min kropp bestämmer sig för att bli hälsosam.

Det känns jättetrist att sluta såhär, men jag känner att jag inte orkar mer. Det känns nästan som om jag inte har något val om jag ska må bra och ha en sund inställning till mat. Jag är fullt medveten om att LCHF helst inte ska användas som en kortsiktig diet, utan en långsiktig kostomställning, för att det ska funka. Vi får se hur mycket och hur snabbt jag går upp i vikt nu till veckan!

Till mina "nya" läsare som bara brukar läsa den här bloggen kan jag meddela att ni gärna får fortsätta läsa om mina äventyr i min andra blogg där jag i fortsättningen kommer att försöka skriva lite mer om maten jag äter, min träning och hur viktnedgången går. Dock bör jag varna er om att bloggen ofta innehåller tråkigt skol- och tentatjafs (vilket mina få trogna läsare är väl medvetna om!). Som sagt, fortsätt gärna att läsa om mitt liv HÄR.

Ett sista inlägg kommer jag att skriva imorgon innan frukost. Då får vi se hur mycket jag har gått ner på den här dryga månaden (5 veckor).

Jag tackar alla som har läst och stöttat och hoppas att ni vill fortsätta läsa om mig. Ha det fint allihopa!

/Hannah

4 kommentarer:

  1. Vegetarisk GI och träning tror jag verkligen på och det kan gå jättebra! Kanske inte samma snabba resultat, men lättare att hålla och jag tror du mår bättre av det på lång sikt. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tror ju också att det kanske är bättre på lång sikt, särskilt när man är vegetarian. Jag vill hellre äta varierat och ibland unna mig något riktigt gott. Dessutom känner jag att jag behöver bli mycket mer tränad och då är det bara träning som gäller! :)

    SvaraRadera
  3. jag kommer sakna din blogg! och jag tycker det är synd att det inte funkade. men om du inte mår bra av det så är det ju inte värt att fortsätta. din nya plan låter iaf väldigt bra, så jag hoppas det ska gå bättre för dig med GI :) och du har varit en inspiration. har tänkt ett tag att jag borde sluta med socker (för femtioelfte gången), och det kändes liksom bra att veta att jag inte var ensam med min sockerkamp. :) men jag fortsätter gärna läsa din andra blogg. vill ju veta hur det går med vikten :)
    och det har iaf varit spännande att följa din lfhc-resa :)

    SvaraRadera
  4. Åh, vad kul att du har tyckt om att läsa om alla mina problem här på bloggen! ;) Och kul att du fortsätter läsa! :D Lycka till med sockeravvänjingen! Du kan ju försöka trappa ner på det hela tiden, även om det är svårt.

    SvaraRadera