tisdag 18 augusti 2009

Don't hate me

Man kanske borde sluta äta helt? Ibland känns det som att det är det enda som kan funka för min kropp (ja, förutom att man dör i slutändan då!). Äsch. Jag har inget vettigt att säga idag. Jag försöker att vara positiv, men det är svårt när jag fortfarande är sugen på sötsaker och viktnedgången inte går riktigt lika snabbt som jag vill.

Det är en grej jag har tänkt skriva några gånger utan att det har blivit av. Jag känner egentligen att den här kosten inte passar mig särskilt bra, eftersom jag är vegetarian. Dessutom har jag länge velat minska på mitt intag av ägg och mejeriprodukter eftersom jag vill äta så lite som möjligt av sånt som kommer från djur. Detta funkar självklart inte med den här kosten och det är mycket därför jag känner att jag aldrig skulle kunna äta såhär resten av livet. Dessutom tycker jag att det verkar vara extra svårt att äta enligt LCHF som vegetarian. Det är helt enkelt inte gjort för vegetarianer, utan för köttätare, vilket är något jag aldrig kommer bli igen. Hellre offrar jag min hälsa. Jo, det gör jag faktiskt. Kanske mest för att jag vet att jag kan klara att äta bra och gå ner i vikt utan att äta djur om jag bara är tillräckligt motiverad.

Helst hade jag velat fortsätta med vegetarisk LCHF tills jag är så kallat normalviktig. Om det fortsätter såhär (att jag inte mår så bra, har sockersug och inte går ner så mycket i vikt) kommer jag nog sluta med LCHF. Självklart ska jag prova ett par veckor till (jag har lovat mig själv att prova en hel månad i alla fall).

Det har varit jätteskönt att ha den här bloggen för att ventilera tankar, triumfer och problem. Ni som läser har varit ett utomordentligt stöd med ert peppande. Jag ska fortsätta att kämpa ett tag till, inte bara för min och Davids skull, utan också för er skull eftersom ni så troget tittar in här var och varannan dag med fina kommentarer.

Tack för hjälpen, hörrni! Nu ska jag läsa lite och sedan sova och glömma bort alla (mat)bekymmer!

/Hannah

3 kommentarer:

  1. Hej! Du skriver verkligen om det dilemma som jag också funderat på. Om LCHF går ihop med att vara vegetarian, det är därför jag tycker det är intressant att följa dig i detta. Jag har själv varit strikt vego men på senare år återfallit till ägg och även skaldjur och det är jobbigt med det samvetet ibland. Dock känns det bättre med ekologiska frigående höns-ägg, än andra ägg. En supergod frukost är: Stekta ägg med ost. Salt och citronpeppar på och när man vänder äggen så lägger man på skivad ost så smälter det lagom tills de är färdiga. Tre stycken sådana på morgonen gör att jag står mig mellan 5-8 timmar. Prova! Och ge LCHF ett tag till för det är ju så roligt att läsa. =)

    SvaraRadera
  2. No reasons for hate, dear. Det är du som testar på LCHF och väljer att berätta om det. En månad låter som en fair testperiod. Funkar det inte för dig kan du i alla fall sluta med erfarenheten i bagaget.

    Om du någonsin känner för annan inspiration, så kan du alltid kolla in den här bloggen. Hon jobbar dessutom m kostrådgivning. Jag tycker hon ger ett seriöst, bra intryck. http://blogg.piggelina.se/

    SvaraRadera
  3. Purpur: Jag förstår det där om det dåliga samvetet. Jag skulle aldrig gå tillbaka till att äta döda djur. Som tur är har jag aldrig gillat fisk eller skaldjur, så då är det ganska lätt att hålla sig borta från det! ;) Och självklart köper jag alltid ekologiska ägg! Skulle aldrig få för mig att köpa något annat. Detsamma gäller mjölken, även om jag ibland köper "vanlig" mjölk när de inte har ekologisk. Jag kanske provar din frukost någon dag, men efter en omelett med ost som stod mig upp i halsen färskt i minnet får jag nog vänta några veckor med det! ;) Superkul att du läser, förresten!

    LadyXera: Ja, precis. Du har självklart rätt i det. Jag kollade förresten in hennes blogg, men det var lite för mycket "hej, jag är sjukt tränad och duktig, hoppas att du inte mår dåligt när du ser det" för min smak! :P Sorry! Men tack för tipset.

    SvaraRadera